Kurumsal Yaşam Döngüsü Stratejisi

19 Şubat 2020, Çarşamba Makaleler
Image
access_time Okunma Süresi : 

İşletme teorisyenleri şirketlerin tıpkı bireyler gibi tanımlanabilir yaşam aşamalarından geçtiğini gözlemlemişlerdir. Yaşam döngüsü teorisi ürünler, ürün grupları ve tüm endüstriler için geçerlidir. Uzmanların şirketlerin hayatlarında kaç aşama olduğuna dair görüşleri değişiklikler göstermekle beraber, genellikle başlangıç, büyüme, olgunluk, düşüş ve ölüm aşamalarının olduğu herkesçe kabul edilir.
KOBİ’ler, şirketinin hangi aşamada olduğunu bilmelidir, çünkü her aşama farklı zorluklar getirir ve karlılığı en üst düzeye çıkarmak için farklı stratejiler önerir.

Başlangıç Aşaması
Başlangıç aşaması KOBİ’ler için en çalkantılı dönem olabilir. Zira bu dönem, birçok şirketin sermaye eksikliği veya şirketin ürün veya hizmetlerinin piyasa kabulü eksikliğinden dolayı başarısız olduğu zamandır. Bu aşamadaki stratejik zorluklar, hedef pazarın ihtiyaçlarını anlamak ve bu ihtiyaçları karşılayacak ürün ve hizmetler tasarlamaktır. Pazarlama stratejileri, başlangıç aşamasındaki bir şirketin ürünleri veya hizmetleri için farkındalık yaratmaya odaklanmıştır. Nakit genellikle bu aşamada sıkıdır, çünkü küçük işletme sahiplerinin ürün ve hizmetlerin sunulması ve önemli nakit akışı yaratması beklediklerinden daha fazla zaman alır.

Büyüme Aşaması
Büyüme aşaması, şirketin ürün veya hizmetlerinin, artan gelir büyüme oranıyla ilgili piyasada hız kazanmasıyla başlar. Stratejik zorluklar arasında açık bir rekabet avantajı yaratmak ve müşterileri bu avantajdan haberdar etmek yer alır. Büyüme, mutlaka bol miktarda nakit anlamına gelmez. Satış momentumunu devam ettirmek için, KOBİ sahibi genellikle pazarlama harcamalarını arttırmalıdır. İşletme sahibinin stratejik hedefi, büyüme oranını olabildiğince uzatmaktır. Bu, yeni ürünler tanıtarak veya şirketin mevcut ürünleri için yeni pazarlar bularak gerçekleştirilebilir.

Olgunluk Dönemi
Vade, gelirlerin artmaya devam ettiği, ancak bu artışın azalan bir oranda olduğu anlamına gelir. Vade aşamasında, KOBİ’nin stratejisi operasyonel verimliliği sürekli olarak artırmak, böylece satışların yüzdesi olarak brüt kar ve kâr marjını artırmaktır. Olgunluk aşamasına girmek mutlaka olumsuz değildir; şirket sürekli olarak karlı olabilir, ayrıca güçlü bir marka imajına ve pazarın büyük bir payına sahip olabilir. Büyük ve başarılı kamu şirketleri bile, sürekli artan satış büyüme oranını korumayı zor bulmaktadır. Olgun şirketlerin stratejileri, mevcut müşterilere ek satışlarla sonuçlanan ürünleri için yeni kullanımlar keşfetmeyi içerir.

Düşüş Aşaması
Düşüş aşamasında satışlar düşmeye başlar. Rakipler üstün olan ürünleri tanıtmış olabilirler veya müşteriler şirketin ürün veya hizmetlerinden bıkmış olabilir ve daha güncel olarak algılanan yenilerini arayabilirler. Düşüşü engellemek için, tüketici, tüketici ürünlerinin ambalajını değiştirmek veya eski müşterileri geri getiren yeni bir mesajla yeni bir pazarlama kampanyası başlatmak gibi stratejiler aracılığıyla ürünlerin müşteri algısını değiştirmeye çalışır. Coğrafi genişleme, şirketin mevcut pazar bölgesinde satın almak için yeterli yeni müşteri yoksa başka bir uygun alternatiftir.

Ölüm veya Muhtemel Canlanma
Azalan satışlar şirketin nakit pozisyonu üzerinde stres yaratabilir ve sonunda işletmenin başarısız olmasına neden olabilir, çünkü sabit maliyetleri veya borç vericilere olan faiz ödemeleri gibi finansal yükümlülüklerini karşılayamaz. Bu aşamada KOBİ, kârsız operasyonları kapatmak gibi bir geri dönüş stratejisi izleyebilir. Düşüş hızlanırsa, mal sahibi düşüş trendini tersine çevirmek ve şirketi vade aşamasına döndürmek için yatırım yapmak yerine şirketi satmayı seçebilir.

Yazar: Guru Akademi Araştırma Ekibi

Diğer makaleler