EKONOMİK KRİZ BÜYÜME FIRSATI MIDIR?

10 Nisan 2020, Cuma Makaleler
Image
access_time Okunma Süresi : 

Rekabetin daha çok hissedileceği ve hemen her sektörde kârsızlaşma sorununun yaşanacağı bir döneme gireceğimiz açık. Bu dönemde şirketlerin (yöneticilerin) kara kara düşünmelerine gerek yok. Çünkü bu dönemde yaptıkları işte büyümeleri pekâlâ mümkün. İnovasyonlara giderek kârlılıklarını arttırabilirler. Ürün inovasyonu tek başına bu dönemde şirketlerin kurtarıcısı olamaz. O zaman diyeceksiniz ekonomik krizde ne yaparız? Ya da ekonomik kriz büyüme fırsatı mıdır?

Hemen cevabını belirteyim. Evet. Yalnız bunu fırsata dönüştürenler için evet. Yoksa çoğu şirket için kapasite kullanım oranları düşeceğinden bu durum söz konusu bile değildir. Peki diyeceksiniz bu olumsuz durumu yaşamamak için ne yapmak gerekir? Doğrusunu söylemek gerekirse “iş modeli inovasyonu”yla ekonomik kriz büyüme fırsatına dönüştürülebilir. Daha açık bir deyişle ekonomik krizde şirketler “iş modeli inovasyonu”yla farklı iş yaparlarsa bu onlar için büyüme fırsatı olacaktır. Başka bir deyişle inovatif yetenekler kazanan; yani değişimi temele alan inovatif (yenilikçi) kurum kültürüne sahip şirketler farklı bir işe yönelerek başarılı olacaklardır.

Toshiba ile UPS iş birliği neticesi UPS kargo şirketi bünyesinde kurulan tamir servisi “iş modeli inovasyonu”na güzel bir örnektir. Bu örnekleri çoğaltmak mümkündür.

Şirketlerin kapasite kullanım oranları artacağından bu şirketler kârlı olarak büyüyeceklerdir. Bunun için öncelikle hangi ürünü, nasıl üreteceklerine karar vermelidirler. Bu da sorgulamayı ve farklı düşünmeyi gerektirir.

Grup üyelerince yapılan beyin fırtınası toplantılarına ağırlık vermeniz ve inovasyon takımlarında yaptığınız işi sürekli sorgulamanız gerekmektedir. Ancak bu yolla farklı bir işe yönelerek kârlı olarak büyüyebilirsiniz.

Peki diyeceksiniz marka, imaj toplantıları yapmayacak mıyız? Sadece grupça yapılan beyin fırtınası toplantıları mı yapacağız? Kimsenin zoruna gitmesin; ama içinde bulunulan dönemde küresel pazarda rekabet çok sertleştiğinden grupça yapılan beyin fırtınası toplantılarına ağırlık vermemiz elzem. Beyin fırtınası toplantılarında eski analiz ve sorgulama olan S.W.O.T. (şirketlerin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eden sorgulama) terk edilmelidir. Bunun yerine 5N1K sorgulamasına gidilmelidir. Yani 6 sorunun (kim? ne? neden? nasıl? nerede? ne zaman?) cevabı aranmalıdır.

Buraya kadar anlatılanlar küreselleşme sürecinde (tek pazar olma sürecinde) “aynılaşma”dan kaynaklı kâr edememe (kârsızlaşma) sorununun hemen her sektöre sıçradığı; bu nedenle tek başına ürün inovasyonunun yeterli olamayacağı; şirketleri ekonomik krizde dahi kârlı olarak büyütecek olanın iş modeli inovasyonu olduğu realitesidir. Bu realiteyi görmezden gelenler yeni dünya düzeninde yerini alamayacaklardır. Başka bir deyişle yeni dünya ekonomisinde (inovasyon ekonomisinde) oyunun kuralları realiteyi görenler tarafından konacaktır.

Sonuçta marka ve imaj toplantıları kadar beyin fırtınası toplantılarına da ağırlık verilmelidir. Aksi taktirde tek pazar (“küresel köy”) haline gelen dünyamızda yani küreselleşme sürecinde birbirine tıpa tıp benzeyen ürünlerin satışta olduğu pazarda fiyat baskısı yaşanır; bu da şirketleri iflasa sürükler. Bu noktada ekonomik durgunluktan çıkışın anahtarı da farklı ürün ve hizmetlere gitmek olmaktadır. Başka bir deyişle inovasyon (yenilikçilik) şirketler için elzemdir. İnovasyona gitmeyenler farklı şirket olamazlar ve sonunda batarlar. Günün sonunda, farklı şirket olmak için farklı pencerelerden ürünlere ve etrafına bakmak gerekmektedir.

Yazar: Guru Akademi Araştırma Ekibi

Diğer makaleler

Image
13 Nisan 2019, Cumartesi
Kurum kazancının tespitinde indirimden yararlanılabilecek kalemler - I
Devamını Oku »
Image
30 Mart 2020, Pazartesi
Coronavirus Salgını Sırasında KOBİ'lerin Desteklemesi Noktasında Çin Modeli Neleri İçeriyor?
Devamını Oku »