Dünya Markası Yaratmada KOBİ'ler Hangi Yolu İzlemelidir?

10 Nisan 2020, Cuma Makaleler
Image
access_time Okunma Süresi : 

Marka olmak için (dünyaca tanınmış bir marka yaratmak için) epey zaman, para ve emek gerekeceğinden öncelikle ulusal marka yaratmak en mantıklı ve maliyeti etkin bir yoldur. Ya da marka olma yolunda reklam bütçesini hazırlamak için önce Avrupa’ya fason üretim merkezi olmalıyız; sonra da dünyaca ünlü bir marka (lar) yaratmalıyız. Örneğin Amerika’da tüm eyaletlerde marka yaratmak için gerekli lansman bütçesi 300 milyon dolar civarıdır.

Bu bağlamda marka yaratmada iç talep patlaması yaratmak önemli olmaktadır. İç talep patlaması yaratmak içinse; maliyetleri düşürmek, inovatif ürünler geliştirmek, bire bir pazarlamaya gitmek, pazarlamada müşteri nezdinde sadakat yaratmak, ARGE yatırımı yapmak, inovasyon takımları oluşturmak ve bu takımlarda beyin fırtınası toplantılarına ağırlık vermek gerekmektedir.

İmaj ve marka toplantıları yerine beyin fırtınası toplantıları yapmak maliyetlerin düşürülmesinde ve ürünlere farklı özellikler katılmasında önemli olmaktadır. Başka bir deyişle ancak bu yolla inovasyonlara gidilebilir ve ürünlere kâr primi konabilir. Aksi taktirde emtialaşmadan kaynaklı kârsızlaşma sorunu yaşanır.

Küreselleşme sürecinde yaşanan emtialaşmadan kaynaklanan kâr edememe sorunu sürekli inovasyonlara giden şirketler için sorun olmamaktadır. Bunun içinse inovatif bakış açısı kazanılması gerekmekte; yani yeniliği temele alan kurum kültürüne sahip olma önemli olmaktadır.

İnovasyon takımlarında her departmandan uzmanlar olmalı ve değer zinciri 5N1K ile sorgulanmalıdır. Bu sayede maliyetler düşürülerek inovasyonlara gidilebilir. Ama burada önemli olan sürekli inovasyonlara gidebilmektir. Bunun içinse beyin fırtınası toplantılarına gitmek yeterli olacaktır.

Bu takımlar inovasyona gittiklerinde ödüllendirilmelidir. Teşvik ve eğitim yoluyla personele inovatif bakış açısı kazandırılmalıdır. Bu bakış açısı sayesinde sürekli inovasyonlara gidilebilir.

Sonuç olarak marka yaratmada iç talep patlaması yaratmak için maliyetleri düşürmek, inovatif ürünler geliştirmek, bire bir pazarlamaya gitmek, pazarlamada müşteri nezdinde sadakat yaratmak, ARGE yatırımı yapmak, inovasyon takımları oluşturmak ve bu takımlarda beyin fırtınası toplantılarına ağırlık vermek gerekmektedir.

Gelelim “Avrupa’ya fason üretim merkezi olma” konusuna. Coğrafi yakınlık ve zamanında iş teslimi nedeniyle bu merkez olmamak için hiçbir neden yok. Pekâlâ bu yolla dünya markası olma yolunda reklam bütçesini biriktirebiliriz. Bunun yanında “ARGE’den taviz vermemek de gerek. ARGE, inovasyon ve kaliteye önem vermek bu merkez olma yolunda ilerlememiz için önemli konu başlıklarıdır. Bu nedenle bunlar üzerinde hassasiyetle durmalıyız.

Peki diyeceksiniz ülkemizden fason üretimde özellikle televizyon üretiminde başı çeken marka var mı? Marka ismi veremiyor olsak da böyle bir markaya Türkiye’nin sahip olduğunu belirtmeliyiz. Türkiye’nin gurur kaynağı olan bu marka, Avrupa’nın televizyon ihtiyacının önemli bir kısmını fason üretimle karşılıyor. Bunda başarılı olmasının en büyük nedeni dünyanın her yerinde ARGE merkezleri olması ve inovasyonla ARGE’ye hatırı sayılır bir kaynak ayırması.

Yazar: Guru Akademi Araştırma Ekibi

Diğer makaleler

Image
22 Ocak 2020, Çarşamba
Lojistik 4.0 Nedir? Dijitalleşme ve Lojistik Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
Devamını Oku »
Image
12 Mart 2020, Perşembe
Endüstri 5.0 Nedir? İstihdamı Nasıl Etkiler?
Devamını Oku »
Image
13 Nisan 2019, Cumartesi
Büyümeye ve başarılı olmaya devam etmenin 8 yolu
Devamını Oku »