Kulaktan Kulağa Pazarlama Nedir?

17 Nisan 2020, Cuma Makaleler
Image
access_time Okunma Süresi : 

Bilindiği üzere sanayi toplumunun kurumları, kavramları ve anlayışları (başta pazarlama anlayışı) bir kriz yaşamış ve bunların yerine yeni kavram ve anlayışlar geçmiştir. Bu krizin göstergesi sanayi toplumunun kavramlarının ifade ettiği anlamlarla değerlendirilemez olmalarıdır. Kısacası geleneksel pazarlama anlayışı yerini yeni pazarlama anlayışı olan CRM (Türkçe kısaltmasıyla MİY); yani “müşteri ilişkileri yönetimi” pazarlama stratejisine bırakmıştır. Yeni pazarlama anlayışında “kulaktan kulağa pazarlama” olgusu ön plandadır.

“Şimdi de kulaktan kulağa pazarlama olgusunu başıma çıkardı” diyebilirsiniz. Herkesin bildiği gibi, bu olgudan bahsedebilmek için; yani kulaktan kulağa pazarlamadan söz edebilmek için söz konusu ürününüzün müşteri tarafından konuşulması ya da bir başkasına tavsiye edilmesi gerekmekte.

Burada değer zincirinin önemi de ortaya çıkmış olur. “Haydi şimdi de değer zinciri diye bir şeyden bahsetti” dediğinizi duyar gibiyim. Hemen bunu da belirteyim. Üretim öncesinden (tasarımdan) üretime ve üretimden satış sonrasına kadarki süreci “değer zinciri” olarak belirtebiliriz. Bu sürecin tamamı gözetilirse müşteri ürününüz hakkında konuşarak gönüllü reklam elçiniz olur. Reklam giderlerinizi kontrol altında tutmak istiyorsanız kulaktan kulağa pazarlama yapmak zorundasınız. Başka bir deyişle müşteriniz gönüllü reklam elçiniz olduğunda reklam giderlerinizi kontrol altında tutabilirsiniz.

Reklamda en maliyeti düşük araçlardan birisi budur. Televizyon reklamlarının ne denli maliyetli olduğu bir gerçek. İşte geleneksel pazarlama kitlesel iletişim araçlarını (TV) kullanarak kitlesel pazarlama yaparken bire bir pazarlama dediğimiz yeni pazarlama anlayışı kulaktan kulağa pazarlamaya gider. Müşteri payını arttırmak için müşterinizin o ürünü konuşması başka bir deyişle müşterinize yönelik kişiselleştirilmiş kampanyalara gitmeniz zorunlu olmaktadır. Bunun için de müşterinizin harcama alışkanlıklarını bilmeniz gerekli olmaktadır.

Eğe bu ne demek? derseniz, hemen belirtmemiz gerekir ki teknolojik alt yapınızın olması gerekir ki müşteriyle ilgili donelere (verilere) ulaşarak analizler yapabilin. Bunları bilince ne olacak? derseniz, onu da belirteyim. Müşteri tanımlamalarına gidebilecek, kârlı olan müşterilere yönelik kampanyalar düzenleyebileceksiniz. Dolayısıyla satışlarınızı arttırmış olacaksınız. Marka bilinirliğiniz de otomatikman artacaktır. Yeni reklam stratejinizi de çizmiş olacaksınız.

Peki, yeni dünya düzeninde (inovasyon ekonomisinde) oyunun kurallarını sadece yeni pazarlama anlayışı mı belirler? Eski pazarlama anlayışının araçları göz ardı mı edilmeli? Bundan önce de belirttiğim üzere TV hâlâ en etkili araç olarak karşımızda durmaktadır.

Sonuç itibariyle hem “TV’lere reklam vermekte hem de kulaktan kulağa pazarlama yapmakta fayda var. Kısacası reklam giderlerinizi (TV’ye verdiğiniz reklamlar) tamamen değil de kısmen kısabilirsiniz. Bu noktada kulaktan kulağa pazarlama kurtarıcınız olacaktır. Daha açık bir deyişle reklam giderlerinizi kontrol altında tutabilirsiniz.

Yazar: Guru Akademi Araştırma Ekibi

Diğer makaleler

Image
15 Aralık 2020, Salı
KRİZ DÖNEMLERİNDE İŞLETME SAHİBİNİN LİDERLİK ROLÜ
Devamını Oku »
Image
11 Kasım 2020, Çarşamba
WEB SİTENİZİ NEDEN GÜNCELLEMELİSİNİZ? – 3
Devamını Oku »
Image
13 Aralık 2018, Perşembe
Elemanlarınızın işe devamsızık problemi var mı?
Devamını Oku »