Image
2 Aralık 2019, Pazartesi

Dış Ticaretin Yükseliş Nedenleri

Dış ticarete duyulan ihtiyaç aşağıdaki nedenlerden kaynaklanmaktadır:

1) Büyük Ölçekli Üretim:
Büyük ölçekli ekonomi, yalnızca malların büyük ölçekte üretildiği durumlarda uygulanabilir. Büyük ölçekli üretim, üreticinin maliyeti en aza indirmesini ve karı en üst düzeye çıkarmasını sağlar.
Örneğin, lokomotif motorları üreten bir endüstriyel birim Hindistan’daki Hindistan Demiryollarının ihtiyaçlarına cevap vermek için yeterli olabilir; ancak lokomotif üretiminde uzmanlaşabilir ve komşu ülkelere ihraç edebilir.

2) Kendine Yeterlilik Derecesi:
Dünyanın hiçbir ülkesi kendi kendine yeterli değil. Bütün ülkelerin üretemeyecekleri veya çok yüksek bir maliyetle üretemeyecekleri malları düzenlemek için Uluslararası Ticaret’e girmeleri gerekmektedir. Örneğin, Sovyet Rusya, Rusya halkının tükettiği toplam malların sadece yüzde 2 ila 3’ünü ithal ediyor. Amerika Birleşik Devletleri, toplam ihtiyaçlarının yüzde 4 ila 5’ini ithal ediyor. Azgelişmiş ülkelerde, ithalatın kapsamı yüzde 50 ila 60’tır.

3) Coğrafi Faktörler:
Ülkeler faktör dağılımında farklılık göstermektedir. Coğrafi şartlardaki çeşitlilik, bir ülkeyi belirli bir emtia üretiminde ve diğer bir emtiada başka bir ülkede daha verimli kılar. Örneğin, elverişli doğal koşullar nedeniyle, Hindistan ve Sri Lanka ortaklaşa dünyadaki çay üretiminin yaklaşık yüzde 87’sini üretiyorlar. Hindistan’da Mika, Sovyet Rusya’da manganez, Arap ülkelerinde petrol vb. Uluslararası Ticareti teşvik eden coğrafi faktörlerin birkaç örneğidir.

4) Mesleki Dağıtım:
Nüfusun büyüklüğü ve mesleki dağılımı ülkeden ülkeye değişmektedir. Hindistan, nüfusunun karakteristik özellikleri nedeniyle, tahıl ve diğer tarımsal ürünlerin üretiminde uzmanlaşmıştır. Aynı şekilde, İngiltere, sermaye kaynaklarının bolluğu ve toprak kıtlığı nedeniyle üretim mallarında uzmanlaşmıştır. Bu nedenle, ülkeler nüfusunu uzmanlık temelinde farklı mesleklerde istihdam etmektedir.

5) Ulaştırma Araçları:
Üretimde kullanılan hammaddeler genellikle iki kategoriye ayrılır:

  1. Toprak, kum vb. malzemeler
  2. Kömür, demir cevheri, madeni yağ vb. gibi yerelleştirmeler. Yerelleştirilen malzemeler ayrıca alt bölümlere ayrılmıştır:
    1. Şeker kamışı gibi zayıflayan malzeme ve
    2. Çelik, kumaş vb. ağırlıkları kaybetmeyen malzemeler Hammadde ağırlıklı olan ve yüksek nakliye maliyeti olan hammaddeleri kullanan endüstriler, hammaddenin bulunduğu yerlere yerleştirilecektir. Uluslararası düzeyde, üretim faktörleri serbestçe mobil değildir, çünkü yüksek nakliye maliyetlerini içerirler.

6) Üretimin Tazmin Edilmesi:
Her zaman uluslararası ticarete ihtiyaç vardır, çünkü ülkeler farklı yeteneklere sahiptir ve farklı şeyler üretmede uzmanlaşırlar. Üretmedikleri şeyi telafi etmek için diğer ülkelerle ticarete katılmaları gerekir. Örneğin, tüm ülkelerin petrol kaynakları yoktur, geri kalan ülkelerin ise petrol üreticilerinden petrol ithal ettiği görülmektedir. Öte yandan, petrol üreticilerinin çoğu, yeterli miktarda üretmedikleri için mamul ithalatı yapmaktadır.