Image
30 Aralık 2019, Pazartesi

Dış Ticaret Dünyasına Açılma(ma)ya Hazır mısınız?

Dış ticarete atılmadan daha önce, sektörünüzü belirleyip şirketinizi kurdunuz. Yapılanma sürecini başarıyla atlattınız, iç piyasada da bir süredir önemli aktörlerden olmaya başladınız veya bu yolda ilerlediğinize inanıyorsunuz. Kısacası artık para kazanıyorsunuz. Buraya kadar her şey çok güzel…

Dış Ticarete Ne Kadar Yakınsınız?
Dış ticaret sizler için bir hayal mi? Ürünlerinizi ya da hizmetlerinizi başarıyla satıyorsunuz, peki ya dünyaya açılmak? İhracat yapmak? Farklı ülkelere de sesinizi, ürünlerinizi, markanızı hizmetinizi ve güvendiğiniz kalitenizi ulaştırma fikri ile dış ticarete başlama zamanı gelmedi mi sizce de? Kısaca anımsayalım, para kazanmak sadece bir aracı durum, asıl amaç başarmayı hedeflemek değil midir? Elbette ki para kazanılacak, işletme bir tüzel kişilik olarak devamlılığını sağlayacak, büyüyecek, ülke veya ülkeler istihdamına katkı sağlayacak. Örnek vermemiz gerekirse, milyon dolarlık sermayeye sahip şirketlerin kurucularına ve ailelerine bir ömür boyu yetecek para ve birikimleri olduğu halde niçin halen çalışıyorlar, çabalıyorlar, sektörlerinde önemli aktör olmak için büyüyorlar hiç araştırdınız mı? Demek ki amaç sadece para kazanmak değilmiş.

Dış Ticaret Yapmak İsteyen Firmalar Nelerden Kaçınmalıdırlar?
Dış ticaret yapsın ya da yapmasın, ülkemiz şirketlerinin yaklaşık %95’ini aile şirketleri oluşturmaktadır. Bu aile şirketlerinde ticaret olgusu başarı ile götürülse de dış ticaret ve uluslararası satış-pazarlama konularında birçok taktiksel ve stratejik hata yapılmaktadır. Örneklerin bazılarını aşağıda hep beraber açıklayalım:

  1. İşletmenin kendini iyi tanıyamaması, imkân ve kabiliyetlerini tam olarak fark etmemesi,
  2. Dış ticaret ve uluslararası pazarlama için gerekli alt yapıyı kuramamış olması, işe nereden, nasıl ve ne zaman başlayacağını bilememesi,
  3. Henüz iç pazarda yaşadığı kronik sorunlarını tam olarak çözümlemeden, bir anlık heves ve tetiklemeyle dış pazara açılmak istemesi, adeta dış pazara bodoslama girmek istemesi,
  4. Gerekli kapital birikimi, stok ve malzeme zeminini tam hazır edememesi, üretim proseslerini dış ticarete göre uyarlayamaması, adeta evdeki hesabın çarşıya uymaması,
  5. Konusunda yetkin personel ve yetenekleri bünyesine katıp yapılanmasını güçlendirememesi gibi birçok nedeni sıralayabiliriz.

Dış Ticaret Yapmak İsteyen Firmaların Stratejileri Nasıl Olmalıdır?
Dış ticaret yapmak pek çok firmanın olduğu gibi aile şirketleri için de oldukça önemli. Peki, ne yapmalı aile şirketleri? Çok güzel ürettiğiniz bir ürün var, halkımız bunu çok beğendi, siz beğendiniz, para da kazanıyorsunuz. Ama hem daha çok kazanmak hem de adınızı dünyaya duyurmak güzel bir şey olmaz mı? Elbette olur. Hatta olması gereken de budur. Dünya pazarına açılmak, ‘’Bizde varız!’’ demek. Yola nereden çıkılabilir mesela? İki patron kardeş kafa kafaya verip bir yol çizerek mi? Hayır. İşte burada hatalar yapılıyor dış ticaret ve uluslararası satış-pazarlama dünyasına girerken, maalesef bir heves de kursakta kalıp başarısızlıkla sonuçlanabiliyor. Hâlbuki şöyle olsa;

  1. Öncelikle komple bir genel bakış elde edip uluslararası bir şirket görünümü ve bakış açısı oluşturulabilir,
  2. Ticaret odaları, TOBB, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı gibi kurum ve kuruluşlardan dış ticaret mevzuatıyla ilgili bilgi alınabilir, gerekli belgelendirme ve sertifikasyon prosedürleri öncelik olarak halledilebilir,
  3. Dış ticaret ve ihracat konusunda uzman kişilerle çalışılabilir, hedef pazarlar, yerel sektörler, ihtiyaç ve arz analizi yapılabilir,
  4. Dış ticaret ve ihracat konularında tecrübe kazanmış şirketlerden danışmanlık hizmeti satın alınabilir,
  5. Artık farklı kültürlerle iletişim halinde olunacağından insan kaynakları birimine de önemli görevler düşüyor. Bu alanda görev yapacak kişiler özenle seçilebilir, lisan bilen personel sayısı arttırılabilir hatta kariyer gelişimi altında mevcut yetkin personelin lisan bilgisi geliştirilebilir (Ne malum, belki de bir gün bir fuarda o kişilerin de bulunması mutlaka icap edebilir değil mi?)
  6. Piyasalar ve onlardan gelen veriler düzenli olarak izlenir, riskler erken keşfedilir, finans birimi yurtdışı ödemeler ile ilgili zemini hazırlar,
  7. Yurtdışı nakliye konusunda lojistik tedarikçiler araştırılıp tespit edilir, gerekli anlaşma zeminleri oluşturulur, bir de gümrükleme konularında danışmanlık yapıp işlemleri yerine getirecek gümrük müşavirliği bulunur.

Dış ticaret-ihracat planı yukarıda saydığımız ve üzerine eklenilebilecek daha detaylı aksiyonlarla yapılabilir, stratejiler ortaya konulur ve eylem planına geçilir. İşte şimdi dış ticaret dünyasına açılmaya hazır oldunuz demektir.